Monday, July 23, 2012

kisah disebaliknya.

assalammualaikum dan hai.

salam ramadhan.


memang satu keajaiban.

entri ini ada kaitan dengan entri UJIAN. kan saya ada tulis saya mengharapkan keajaiban di saat-saat hati saya hampir berputus asa...

alhamdulillah. saya semakin sembuh. padahal saya belum pun pigi fisiotarapi dan ubat saya belum sampai setengah pun habis. dari hanya terlantar tidak bergerak sekarang saya sudah boleh duduk dan melakukan sedikit kerja. dalam masa yang cukup singkat. ajaib!

begini, jumaat minggu lepas kami balik kampung lagi. keadaan saya sama saja. taboleh bergerak dan perlu dipapah suami. oleh sebab kesakitan saya sangat teruk, entah macamana saya terpikir mahu buat perubatan Islam. kebetulan kakak ada kenalan ustaz yang pandai mengubat. terus-terang la ba kan, bila doktor cakap saya tidak sakit dan tiada ubat penyembuh saya rasa saya dianiaya. serius ni. tambah lagi kuat firasat saya bila sejak sakit saya terlalu kerap bermimpi benda-benda tabaik dan menakutkan yang sentiasa berkesinambungan.

jadi, mama buat la temujanji dengan ustaz ni. petang jam 3.30 dia suruh datang rumah. masa mula-mula lihat saya, ustaz tu cakap begini "boleh bawa lari-lari ba ni, tiada apa-apa" eh, ustaz ni bule bergurau lagi pula. T__T kemudian masa dalam rumah ustaz setelah dia mukadimah, tiba-tiba ustaz cakap macam ni.

"tiada apa-apa ba ni. bukan sakit. tapi dia ada di sebelah"

ehhh. sebelah? saya pusing tengok mama saya sebab itulah sebelah saya. biar betul ni.

"ada dia. rambut panjang..tua suda...." ok saya tasanggup lagi mahu taip. ngeri ok. ustaz tu kemudian tanya-tanya soalan dan entah macamana mama saya sebut melanggang. oh, memang saya ada pigi melanggang pula dua bulan lepas. dan saya baru ingat, sanalah saya start sakit pinggang yang tidak seberapa!

"kamu pigi di sungai kan? ada kamu tergelincir di batu?" banyak lagi soalan ustaz. otak saya memang berputar ligat. ingat semua balik. kami memang ada pigi sungai. saya ada ceritakan fobbiden area tu. ada disini. dan memang saya ada duduk di batu. dan tergelincir...langgar batu..ahh, ingatan saya cukup samar-samar. tapi memang ada berlaku kawan.

"dia la yang tolak kamu tu".

astagfirullah al-adzim. saya tapernah pikir pun semua tu. masyaAllah. hijab disebalik kesakitan ini rupanya ada maksud lain. jadi ustaz pun ubat dengan bacaan quran, ustaz suruh angkat kaki. kemudian duduk. kemudian duduk bersila. baca al-fatihah. tiga qul. alikhlas, falaq dan an-nas.

ehh. saya boleh buat dengan baik. betul-betul boleh duduk. sangat senang. saya masih macam tafaham apa yang berlaku. mama dan bapa pun curious. suami lagi la taboleh simpan muka terkejutnya. tapi..alhamdulillah. ajaib betul! cuma memang ada rasa sakit disebelah kiri tapi tidak teruk. ustaz cakap itu kesan jatuh. memang ada urat saya yang paling dalam tersalah sikit. kemudian kan ada saya pigi berurut dan ustaz cakap dia sudah tersalah urut.

Subahanallah!

macam ajaib kan? saya taboleh cakap lebih.  itulah kekuasaan Allah. subahanallah! satu pengalaman yang taboleh saya lupakan.balik rumah saya macam masih taboleh percaya saya mampu berdiri tegak. boleh duduk dan berjalan. saya kira inilah keajaiban dari Allah. kamu, pasti sukar mahu percaya kan? hehe.

ps:
alhamdulillah, lepas ini boleh sudah bertugas semula. puasa kami suami isteri cukup baik. sebenarnya puasa ini bukanlah puasa pertama kami bersama sebab kami sudah pernah berpuasa sunat masa bulan syaban. =)

pst:
adik saya c ain sungguh terlebih excited dengan pengalaman ini. siap tanya saya kenapa nda tanya ustaz benda itu islam ka? dari mana ka?bla..bla..bla..siap buat andaian mungkin islam sebab sekarang bulan posa..cett.. serius aku jo nda berani mahu tahu lebih lanjut.

pstt:
ain: "baa ha, suda kena 'mark' la ko ni. sebab kalau sudah pernah, dia kasih tinggal tanda."
eh, kemudian tiba-tiba saya ingat benda sama seperti pernah berlaku masa saya dikuching dulu. ehh...sudahlah. rajinlah baca alfatihah, 3 qul dan ayatul kursi. sesungguhnya rahsia alam milik Allah.

saya ada tanya ustaz apa "benda" itu kalau kita tidak kacau pun dia memang akan ada ka?

jawapan ustaz "kalau sudah dia suka kamu"

dan saya masih rasa misteri itu.
 
dan lagi saya tak sabar mahu berfisioterapi petang ini. alhamdulillah.

No comments:

Post a Comment