Wednesday, September 18, 2013

Matang.

Assalammualaikum. Hi.


Baru setahun lebih saya dan abe berkahwin. Kalau umur manusia, baru pandai bertatih, baru mengorak mengenal dunia. Jadi, terlalu awal untuk saya mengalah dan putus harapan kan? Terlalu awal.

Masa mula-mula kahwin, saya sangat berharap dapat bunting pelamin. Macam orang lain. Sayang yang ditunggu dan dinanti tiada. Macam main cabutan bertuah, nombor yang saya pegang tidak lucky. Senang, anggap saja tiada rezeki. Jadi kami redha. Boleh enjoy lagi. Hihi. Tapi bila kawan-kawan yang kemudian kahwin dari saya dapat nombor lucky ( read:anak) dalam masa yang sangat awal, saya mula gundah. Mula emosi tiba-tiba. Lebih parah emosi bila berita kelahiran disampaikan kepada saya.

Saya menangis dalam diam. Bukan benci tapi saya suka menyalahkan diri sendiri kenapa mengapa bukan saya yang ditempat mereka.

Itu dulu. Beberapa bulan yang sudah. Saya mula matang, mula menerima apa yang selalu saya sebut di mulut tapi bukan dihati. Rezeki Allah yang tentukan. Itulah hikmah lain yang Allah sampaikan. Harus kuat dam harus tabah. Pelan-pelan saya belajar membetulkan kekhilafan lalu, menambah apa yang saya kurang. Dekat dengan Allah,  hati saya tenang. Saya lalai selama ini, terlalu banyak salah yang saya lakukan. Sebab itu saya emosi bila orang lain gembira. Astagfirullah al-adzhim.

Ada hikmah disebalik ujian yang Allah bagi. Ya, bila fikir balik Allah tidak pernah surut kan rezeki lain kami, hubungan menantu dan mertua juga akrab, malah hubungan saya dan abe semakin utuh. Bersyukur sangat sangat.

Saya tahu, ada orang lebih lama menunggu dari saya. Ada yang lebih 10 tahun baru dikurniakan anak-anak. La tahzan isteri-isteri semua, tidak disini disyurga menanti. InsyaAllah janji Allah itu pasti. Ubat hati kita dengan zikir dan doa. Biar dekat dengan Allah. Biar ada syurga yang menanti kerana itulah tujuan kita hidup.

" pertolongan Allah itu tidak akan datang terlalu cepat, tidak juga datang terlalu lewat tapi ia akan datang tepat pada masanya."

Terima kasih abe menemani setia, mengusap airmata.


Pst: terima kasih sabahatku kak mier, semangatmu menjadi ilhamku. tahniah 5 tahun menanti akhirnya dapat baby comel. Bena dipadah kitak, pertolonganNya datang tepat pada masanya. Happy for both of u.



1 comment:

  1. Tataps saja bah itu Ros.
    Jangan bersedih dong.
    Tuhan tahu apa terbaik untuk kita *wink*

    ReplyDelete