Thursday, December 15, 2011

brown rice?

ok. tak semua orang bule makan ni. ada orang tak tau pun beras perang tu apa. macam tunang saya. seyes. since saya sakit baru baru ni dan saya hanya di galakkan makan nasi perang, bubur, ayam, buah dan sayur. naseb baek la saya ni bukan pemilih makanan. jadi saya start la dengan DIET baru.cehh!!


walaupun banyak orang cakap kebaikan beras perang termasuklah doktor pakar tempohari yang bagi ubat yang sangatlah memualkan , tapi saya still google. juga. da memang saya suka membaca. jadi saya suka search banyak benda.and maybe, ini saya boleh kongsikan bersama.

Kelebihan beras perang

1. mengandungi mineral maganese sebagai bahan anti pengaratan dalam tubuh badan
2. mengekalkan berat badan yang ideal
3. mengandungi selenium dan fiber/serat sebagai anti kanser
4. menurunkan kolesterol dalam badan
5. baik untuk wanita yang menopouse(menjaga jantung dan darah tinggi)
6. mengurangi penyakit kencing manis jenis ke 2.
7. mengandungi vit B1, B2, B6, zat besi, fosfat,
8. kalsium yang lebih tinggi berbanding beras putih.


Sebenarnya beras perang dan beras putih berasal daripada beras yang sama. Cuma proses seterusnya selepas dituai yang membezakan hasil beras itu sama ada menjadi beras putih atau beras perang. Beras perang terhasil apabila ia tidak menjalani proses mengilat atau memutihkannya seperti beras putih. Ketika proses penghasilan beras putih, lapisan dedak ini dibuang menghasilkan beras berkilat. Bagaimanapun ia menyebabkan kebanyakan zat makanan yang terkandung di dalamnya juga hilang.


nak tau lebih lanjut baca artikel ni dari world healthiest food.
http://www.whfoods.com

pst:
walaupun rasanya macam oat, tapi masi sedap kalu tambah daun pandan. tambah wangi saya rasa! dan saya gembira saya dapat makan juga nasi perang walaupun mulanya tak bule masuk mulut.

pstt:
ohh, baru tau beras perang sesuai untuk orang diet. ba ngam la tu. setelah nda berjaya elak makan nasi mungkin ini inisiatif baru saya.

No comments:

Post a Comment