Wednesday, June 13, 2012

bila suami bilang belajar masak.

assalammualaikum.


serius cakap. saya tidak reti memasak masak segala. dari zaman bujangan lagi, bila mama suru masak saya pasti ada 100 lebih alasan yang cukup munasabah. hiks! pandai kan? saya minat tu minat juga memasak. cuma bak kata orang tiadalah bakat. HAHA. kalau masak yang senang macam magi, nasi, goreng telur, goreng ikan, tumis sayur tu pandai la. tapi takkan hari-hari itu kan. komprem bapa saya komplen jo. T___T

dulu sebelum kahwin, awal saya bagitau suami, saya tidak reti masak. dia bilang belajarlah. aceceh, ba lepas tu tiap kali dating bule la tembirang ada suda belajar. HOHO. jadi, bila sudah berkahwin maka kedapatanlah saya. huahuahua..! 1st time masak lauk (ah, saya lupa la lauk apa..)  tapi teste dia sangat la masin macam saya bubuh 10 karung garam. bole darah tinggi laki aku kalau makan hari-hari begitu ba. pathetic!!

so mulai dari saat itu, saya tanam minat suka memasak. kebetulan saya sudah tidak bekerja dan hanya belajar, maka kesempatan yang ada saya guna untuk mendalami ilmu memasak =.=' setiap hari saya mesti dengar komen suami apa rasa masakan saya. HAHA. minta puji kan? tapi berbaloi. suami pun suka komen yang jujur. alhamdulillah. dan tidak sangka dengan usaha yang begitu gigih, mutu makanan saya semakin baik tapi masi perlu belajar. ^_____^ tidak sia-sia hari-hari telepon mama tanya ramuan, terpaksa tebal muka tanya mak dan makcik suami (masakan dia superb!), beli macam macam buku masakan (sampai suami geleng kepala cakap " sayang, buku di rumah belum lagi sayang habis try") indapa. orang bilang usaha tanda tangga kejayaan. *angguk kepala setuju.

alhamdulillah. *ada suda ciri-ciri isteri mithali kan? hoho~

ikan goreng tumis tomato. ok, saya akui macam ikan terlebih masak. =.=''


1st time masak laksa sarawak. wahh, suami siap tepuk-tepuk belakang saya bilang "well done. tapi kenapa pedas?" opss.


chocolate cheese cupcakes. gulp! puji diri sendiri sebab memang lemak dan sedap. hoyay!


sushi yang termodify sebab saya masih tidak reti gulung dengan baik. *malunya!


ini menu wajib kami. buah-buahan.

semuanya saya belajar dengan cara "try and error". setiap hari mesti kena pikir idea untuk memasak. ada kala saya tidak berjaya (dan menangis di bahu suami?) ada kala sangat berjaya. semuanya terpulang dengan kesungguhan. tapi sebenarnya, saya masak sedap bila suami di rumah saja. in fact, bila saya sendiri saya masak kegemaran saya. mi maggi. :P


pst:
tadi saya tengah belajar. tengah-tengah saya belajar (tv memang sedia terpasang) ada pula rancangan kesukaan saya c phineas and ferb. jadi saya pun tengoklah. lepas tu rasa lapar banget. jadi saya makan. tulah ada entry ini. ahaks!

No comments:

Post a Comment