Monday, June 11, 2012

lidah buaya.

assalammualaikum.

bukan lidah c lelaki buaya darat ye. hiks!

jumaat lepas saya dan husband balik kb. memang hujung-hujung minggu rutin begitu kecualilah kalau ada hal penting atau cuti panjang sebab kena balik sandakan. lepas balik sandakan cuti tempoh ari, saya asyik sakit pinggul belakang dan perut sebelah kanan asyik berdenyut-denyut.  hurm, mulanya c suami excited la ingat ada isi, tapi saya dengan yakinnya bilang tiada. macamana saya tahu? HAHA. sebab saya perempuan jadi saya tahu la. bule bilang begitu?

sakit perut tu bukan la selalu. ada masa dia serang. time-time kita sedang tidur lena tiba-tiba saja macam ada benda yang tusuk perut kanan saya dengan pisau. @__@ atau kejadian sama berlaku bila saya tengah memandu, sewaktu saya bayar bil, waktu menikmati makanan dan sebagainya. husband yang tidak kurang senang dengan sakit saya (sebab dia bilang dia risau) bawa la saya gi klinik. hasil dari scan yang dijalankan memang ada sesuatu (some kind like ketumbuhan- no, bunyi menakutkan. better saya bilang seperti isi lain). huhu. tapi saya tidak berapa risau sebab doktor cakap itu bukan bahaya. bila period nanti dia akan pecah.sekarang hormon tidak stabil. T__T

bila balik kampung, mulut c anak ni pon tidak la pandai simpan rahsia sama mama. direct cakap ada sakit (dan meyakinkan beliau benda tu tidak bahaya). sudah terbiasa kali kan, ada masalah mama la duluan yang dicari dan membuatkan orang tua selalu risau. HEHE. jadi esoknya, awal pagi lagi mama saya bawa ambil lidah buaya. eh, salah. betul ba, tapi biasa orang panggil aloe vera ba nama tumbuhan tu kan?


mama: mulai hari ini adik makan lidah buaya.
saya: hahaha, ma. ini lidah buaya boleh masak rendang ka?
mama: isk, jan meloyar lagi. hari ini ma ajar macana adik ambil lendir dia dan minum tiap pagi.
saya: haa?ma, LENDIR dia? boleh makan ka itu?
mama: anak oi, ma masa bujang lagi sudah makan ini. ada ma sakit? mana tau sakit adik hilang. cuba dulu. dari dulu sudah terbukti ini ubat antiseptik paling bagus. awet muda lagi.
saya: isk..ndamau la ma.
mama: adik mau sihat ka mau sakit? nda kesian sama laki kalu adik sakit?(ohh, mama memang pandai provok saya)
saya:......ala...tapi ma kalu isi dia ok lagi kali. ini air dia tu...eeiii..
mama: dengar cakap ma. bla...bla...blaa..blaa..

akhirnya saya minum juga setelah diceramah oleh mama. rasa? RASA? ehehe..sedap ba. T___T
ok tipu. saya muntah dua kali sebab rasa dia sangat la berlendir dan pahit+++. serius cakap. jangan cuba kalau nda berani. sepanjang hari saya makan semua pun pahit walau makan ayam bakar. (mama cakap saya mengada-ada) huhu. actually, kalau orang biasa makan sayur-sayur pahit rasanya lebih kurang cuma ya memang berlendir la. dan saya masih pikir macamana mama saya boleh tahan makan lidah buaya ni sejak bujangan lagi. no wonder tidak sakit. memang banyak saya baca kebaikan aloe vera a.k.a lidah buaya ni, tapi saya tidak pernah try. kalau secara luaran tu banyak kali. dulu masa budak-budak kalau jatuh dan luka, mama memang akan ambil lidah buaya saja dan sapu pada luka. pedih sangat tapi 2 3 hari sudah baik. dan paling bagus tiada parut luka. kucing di rumah pun kalau kena sakit mata, mama akan guna lidah buaya sapu di mata kucing (kucing tu pon relaks saja muka dibaluti lendir lidah buaya) dan esok lusa sudah baik.
ah, klik di bawah kalau mahu tahu kebaikan aloe vera.

KLIK SAYA.

nampaknya, saya kena berusaha la kan. sekurang-kurangnya cuba walaupun sakit saya bukan memudaratkan. bila balik kk, mama hadiahkan sebiji pasu yang penuh dengan lidah buaya berusia puluhan tahun. (lebih lama tahun, lebih banyak khasiat) ok, paham. ba, kalau kamu ada sakit-sakit, cuba try minun aloe vera ya. rasa sendiri yang original aa. berani kamu? hehe..


pst:
husband: ayg sudah ka minum lidah buaya ari ni?
wife: sudah. HAHA
husband: aih, nda muntah ka? banyak ayg minum?
wife: mau muntah tapi nda jadi. sikit saja.
husband: bagus. nanti abg report sama mama. hujung bulan nanti mama datang tu tengok lidah buaya ada kurang ka inda...
wife: haa? T__T

semoga cepat sembuh rose.


1 comment:

  1. ya,kami pun panggil lidah buaya. nda pernah guna internal pula rose. selalu untuk luka-luka ja.

    ReplyDelete