Tuesday, November 29, 2011

bila bercakap tentang respect.

please respect each other.



respect.respect.respect.



paling senang cakap. tapi paling susah buat.



orang cakap la. betul?


well, barangkali ada betul. ada masa kita macam SUSAH mau hormat orang. eh, salah tu. kita kadang-kadang LUPA mau hormat orang. biasa la tu. kadang kita bukan sengaja pun. dan kadang itu kita sengaja. haha..kidding. tepuk dada, tanya hati dulu. betul kan?

MENGHORMATI DI TEMPAT KERJA.
namanya tempat kerja kan. mesti respect satu sama lain. paling utama sama boss, big boss dan sekutunya. eceh. itu semua orang sedia maklum. sepa tidak hormat boss kompom kena tendang. apa lagi kalu keja company. jadi semua pun pandai pandai pakai kipas. tapi bagaimana dengan kawan seangkatan kita? sama sama kuli, bila di bagi kerja suruh c A saja buat semua, lepas tu boss puji c B pula sebab dia pakai kipas jenis Panasonic. tak baiknya. jangan tindas kawan. nanti rezki kita makan tak halal.

MENGHORMATI DI JALAN RAYA.
umpama jalan raya itu ada cop bapanya punya. yang si kecil selalu saja la potong masuk sesuka hati tanpa signal. gayanya persis membawa seekor Ferrari. yang si besar lagi laa..mentang mentang ketanya mahal dan paling gah maka sesukati hati berjalan tanpa melihat itu jalan dia ka bukan. pergh. orang kaya katakan. nak cucuk keta dia pun haram nda berani. eh eh, itu jalan raya HAK bersama. bertoleransi la. kena hormat pemandu lain.

MENGHORMATI ISI RUMAH.
walaupun dia adik kita, usah dibuli. nanti dewasa dia jadi pembuli. ok lagi tu. kalu jadi setan? haha. kita lagi pusing karang. haha. makanya jadi ma bapa yang baik. anak anak pun soleh. hihi.

MENGHORMATI HAK ORANG LAIN.
ohh, bila pinjam duit atau minta tolong itu ini mulut manis mengalah gula. tapi bila turn kita minta tolong mulut panjang macam muncung hanger. lebih lagi. suka ambil kesempatan atas kesesakan orang lain. pelik jew la perangai awak. tapi itu ok lagi. ada pula yang time kita minta dia buat buat nda tau. hai, hak saya da jadi hak awak ye? itu baru satu part. belum cerita hal hak lain. kompom esok pun tak habih cerita.

MENGHORMATI BLOG ORANG.
orang kata, berhati hati bila berkata dan menulis. maka hormatilah orang lain. haha


pst:
ada masa kita ni pandai juga langgar rules. baru ada risiko. baru rasa bilang hidup. nda gitu? paling bagus sentiasa ini ingat kita siapa.hehe.



k la. jom balik keja. jangan ambil hati. terima begitulah kita manusia. mari baiki diri sama sama. lovee u all. muahhxx!

No comments:

Post a Comment