Tuesday, January 21, 2014

Mengajar sesuatu yang bukan bidang: cabaran buat saya

Assalammualaikum.
Hi.

Hari ini mau masuk 2 minggu lebih saya bergelar guru yang sah. Aceceh. Suda mula banyak kerja banyak tanggungjawab. Dan biasalah guru muda dan baru ni semangatnya melampau haha.

Mula- mula hari tu saya diberi kepercayaan ajar math. Walau bidang pengkhususan saya sejarah, subjek math macam kacang. *tembirang* mungkin sebab kesan jadi guru ganti math form 5 d smard hari tu.

Kemudian perubahan jadual.

10 masa untuk sains form 4. Eh? LOL. Sainssainssains. Pusing-pusing di kepala. Lagi subjek sej dan psk. Itu ok. Tapi sains? Jujur ah, saya tidak belajar sains. Dulu kan kelas sains kejuruteraan, mana ambil sains saya ambil fizik, kimia- eh macam ja itu bukan sub sains. LOL.

Bukan bidang saya. Mau bilang stress nda juga. Mau bilang nda suka nda juga. Cumanya rasa tercabar dan mencabar. Sej dan sains sub berat. Takut tersilap ajar kang.

Jadi, anggap saja itulah cabaran. Guru kan adalah semua. Mesti hebat bertrick di kelas, janji students paham apa kita bilang. Tapi since sains ni benda-benda fakta maka tau apa saya buat?

Ulangkaji. Everyday, macam mau masuk exam ja..haha. Kepala pun penuh dengan istilah sains. Eceh!

So hopefully, usaha saya tidak sia-sia. Amiin.

Sudah jadi guru, pasni tunggu jadi guru cemerlang lagi. Ehem :)


No comments:

Post a Comment